Sunday, May 31, 2009

Pemuda(Remaja)

(Buat diri yang sering lalai dan leka)

Pemuda ialah aset penting dalam pembentukan bangsa. Golongan senior sesebuah bangsa akan pergi dan digantikan oleh pemuda-pemuda pada zaman itu.

Kita dapat lihat betapa penting peranan pemuda dan masa muda, sehinggakan Rasulullah s.a.w. pernah bersabda: “Rebut lima perkara sebelum datang lima perkara. Masa sihat sebelum sakit, kaya sebelum miskin, lapang sebelum sibuk, muda sebelum tua dan hidup sebelum mati.” (Hadis riwayat al-Hakim dan al-Baihaqi)

Kita sebagai pemuda harus sedar peranan kita dalam menentukan masa depan umat. Kita juga harus sedar akan situasi rakan-rakan pemuda kita di sekeliling kerana mereka juga masa depan umat. Baik atau buruk masa depan umat ini ditentukan oleh situasi para pemuda.

Kini, kebanyakan pemuda hidup terumbang-ambing tanpa matlamat dan hala tuju. Persoalannya, adakah kita sedar apa matlamat, tanggungjawab dan peranan kita sebagai pemuda Islam? Adakah kita telah bertindak dan melandaskan kehidupan kita selari dengan kriteria itu?

Pemuda-pemuda contoh:

1.Rasulullah s.a.w. pernah menghantar Usamah Bin Zaid r.a. sebagai pemimpin tentera ke Rom. Ketika itu beliau berumur dalam 18-20 tahun.

2. Sayyidina Ali Bin Abu Talib r.a. menggantikan Rasulullah s.a.w. di tempat tidur baginda pada peristiwa hijrah ke Madinah. Ketika itu Sayyidina Ali berumur dalam 24 tahun.

3. 29 Mei 1453, 546 tahun dulu, Sultan Muhammad Al-Fatih berjaya membebaskan Kota Konstantinopel. Ketika itu baginda baru berumur 21 tahun. (Baca lanjut di sini)

4. Imam Al-Banna mengasaskan Ikhwanul Muslimin pada tahun 1928. Ketika itu beliau baru berumur 22 tahun. Beliau juga sering menyeru kepada pembentukan pemuda dan menekankan kepentingan pemuda.

Imam Al-Banna mencirikan sifat-sifat yang dimiliki para pemuda:
1. Keimanan - asas keimanan ialah hati yang bersih.

2. Keikhlasan - asas keikhlasan ialah jiwa yang suci.

3. Semangat - asas semangat ialah keinginan yang kuat.

4. Usaha - asas usaha ialah keazaman yang membara.

"Semua sifat ini hanya ada pada pemuda. Atas dasar ini dalam mana-mana bangsa para pemuda menjadi tonggak kepada kebangkitan mereka. Setiap kebangkitan ada rahsia kekuatannya yang tersendiri. Setiap gagasan ada pendokong panjinya.

Sesungguhnya mereka itu orang-orang muda yang beriman kepada Tuhan mereka, dan kami tambahi mereka dengan hidayah petunjuk. (Al-Kahfi:13)


"Dengan ini bermakna kewajipan kamu banyak, tanggungjawab kamu berat dan terlalu banyak hak bangsa kamu yang perlu kamu tunaikan. Ini bermakna amanah yang kamu pikul adalah berat. Kamu perlu berfikir semasak-masaknya, kamu perlu berusaha lebih,kamu perlu menentukan pendirian kamu, kamu perlu mara sebagai penyelamat. Kamu perlu tunaikan segala hak ummah dengan segala keistimewaan yang kamu miliki sebagai pemuda." - Risalah Ila As-Syabab
Apakah peranan kita sebagai pemuda?
Peranan kita sebagai pemuda adalah besar, berat dan banyak. Peranan kita sebagai pemuda Muslim ialah memikul risalah Islam ini. Bebanan risalah itu berada di atas bahu-bahu kita. Kita ialah pendokong kebangkitan Islam. Kita juga harus "memberi dan menunjukkan kepada manusia dan seluruhnya akan agama yang benar ini"-Ke Arah Pembinaan Generasi Muslim: Mustafa Masyhur.

Apakah yang perlu kita lakukan?
Antaranya ialah menurut Dr. Yusof Al-Qardhawi dalam buku beliau Kewajipan Remaja Muslim Hari Ini:
1. Kewajipan memahami Islam secara sahih.
2. Kewajipan beramal dengan Islam.
3. Kewajipan berdakwah kepada Islam.
4. Kewajipan bersatu atas Islam.
(Anda boleh baca huraian lanjut dalam buku tersebut)

Di atas ialah antara peranan utama. Selain itu, Ustaz Mustafa Masyhur turut menggariskan beberapa peranan. Antaranya ialah:
"Perbaiki dirimu dan serulah orang lain".

Apakah cabaran kita sebagai pemuda?

Abdullah Nasih Ulwan menggariskan cabaran pemuda muslim ialah:
1. Cabaran syaitan dan hawa nafsu.
2. Cabaran serangan pemikiran.
3. Cabaran keruntuhan akhlak, adat kebiasaan, berbentuk kejiwaan, luaran, sebaran am, dan undang-undang.
4. Cabaran kerajaan sekular.
5. Cabaran putus asa dalam kerja Islam.
(Anda boleh baca huraian lanjut dalam buku beliau Pemuda Muslim Dalam Menghadapi Cabaran Masa Kini. Download)

Apakah yang perlu saya lakukan sekarang?
Matlamat yang besar tidak akan tercapai tanpa persiapan. Kita sebagai pemuda, di masa muda ini harus fikirkan dan bertindak, bagaimana untuk bersiap sedia. Kita harus fikirkan bagaimana untuk memulakan langkahan yang pertama. Adakah kita melangkah secara membabi-buta? Adakah kita perlu terus terjun ke kedai-kedai kopi, atau terus naik pentas untuk berceramah? Adakah kita perlu terus tumpukan dakwah dan meninggalkan bidang yang kita ceburi kini? Bagaimanakah persiapan yang diperlukan?

Segala-galanya bermula daripada diri kita. Kita harus bermula dengan membentuk diri dengan acuan Islam. Pendidikan jiwa ataupun tarbiah. Ilmu dan praktikal.

Kehidupan pemuda pada zaman ini bagaikan penagih dadah yang ketagihan dadah. Dadah bagi pemuda ialah cabaran-cabaran di atas. Untuk memulihkan penagih dadah daripada ketagihannya kita perlu memasukkannya ke pusat-pusat pemulihan.

Begitu juga pemuda-pemuda kini. Kita sebagai pemuda harus sentiasa mencari pusat-pusat pemulihan jiwa bagi memulihkan jiwa dan iman kita sebagai persiapan untuk melaksanakan amanah yang ditinggalkan oleh Rasulullah s.a.w. Kita harus ada keterikatan dengan mana-mana kumpulan pembentukan jiwa agar proses pembentukan akan berjalan dan berterusan. Malah, dengan keterikatan itu kita dapat disusun oleh organisasi itu dalam medan dakwah dengan lebih sistematik dan berkesan.

Maka, seruan saya kepada diri dan para pembaca, bersedialah untuk mengubah diri. Mari kita sama-sama membentuk diri kita sebagai persediaan untuk menyeru pemuda-pemuda lain atau manusia-manusia lain kepada Islam. Langkah pertamanya ialah pembentukan iman melalui penyertaan dengan mana-mana kumpulan pembentukan jiwa dan sahsiah atau kumpulan tarbiah atau usrah atau halaqah dll. Pastikan diri ada keterikatan dengan kumpulan-kumpulan ini kerana "sesungguhnya anjing serigala memakan kambing yang bersendirian".


[+/-] Baca Lagi

Saturday, May 23, 2009

PPSMI: Lebih kontra daripada pro

(Artikel ini agak panjang dan serius)

Saya tidak berkesempatan mengalami sendiri PPSMI. Tempiasnya ada, dahulu semasa SPM kertas soalan disediakan dalam dwibahasa, bahasa Melayu dan bahasa Inggeris. Namun begitu, saya memilih untuk menjawab dalam bahasa Melayu kerana saya belajar dalam bahasa tersebut. Kini, saya meneruskan pengajian dalam bidang perubatan, sepenuhnya dalam bahasa Inggeris. Tiada masalah pun. Bermasalah kalau tidak bersungguh-sungguh.


Suatu hari saya melihat-lihat adik saya yang sedang mengulang kaji. Dia sedang belajar subjek sains yang kini diajar dalam Bahasa Inggeris. Sengaja saya menyoal-nyoal dengan niat untuk menguji.


Dalam buku latihannya, ada soalan dalam Bahasa Inggeris: Bryophyllum membiak guna apa? Berdasarkan bukunya, adik saya menjawab daun. Saya tanya dia, apakah 'bryophyllum'? Dia merujuk bahagian lampiran yang ada menyediakan maksud perkataan-perkataan yang sukar. Dia beritahu saya 'bryophyllum' ialah pokok setawar. Saya tanya dia apakah pokok setawar? Dia kata tak tahu. Padahal pokok itu ditanam di dalam pasu bunga di halaman rumah.


Saya lihat lagi bukunya, ada soalan tentang spring, dalam Bahasa Inggeris. Spring kenyal atau tidak? Dia jawab tidak dan disalahkan oleh gurunya. Saya kritik dia kerana soalan mudah begitu pun boleh salah.


Saya tanya kepadanya lagi, fahamkah dia apa yang diajari gurunya? Dia takut-takut nak menjawab. Dia tak faham. Saya tanya lagi, habis tu, bagaimana dia menjawab soalan-soalan dalam buku latihannya? Dia kata gurunya yang beri jawapan.


PPSMI. Pengajaran Dan Pembelajaran Sains Dan Matematik Dalam Bahasa Inggeris.

Untuk mengetahui sejarah PPSMI, anda boleh merujuk sendiri di sini.

Ada yang menyokong, namun ramai yang menentang PPSMI. Masing-masing ada sebab tersendiri. Bagi pihak yang menentang, ada yang menentang kerana mempertahankan ketuanan Bahasa Melayu. Ada yang menentang sebagai isu politik. Ada yang menentang kerana kesan negatifnya.

Secara peribadi(walaupun tiada menteri yang akan menghiraukan alasan saya), saya membantah pelaksanaan PPSMI kerana saya telah melihat sendiri kesannya kepada adik-adik saya. Sekolah adik saya ialah kategori luar bandar. Mereka tidak faham apa-apa yang mereka belajar, padahal kefahaman amat penting dalam pembelajaran sains dan matematik. Guru sendiri hanya memberi jawapan dan adik-adik saya hanya menghafal jawapan.


Saya sendiri lihat sukatan pembelajaran adik-adik saya semacam sudah direndahkan tahapnya agar memudahkan pengajian mereka. Hal ini bukannya memantapkan lagi malah memundurkan. Jika ingin meningkatkan penguasaan Bahasa Inggeris, mantapkan mata pelajaran itu sendiri, mantapkan mata pelajaran English In Science And Technology(EST).


Bangga mereka(kementerian) mengumumkan peningkatan dalam keputusan SPM 2007, khususnya dalam mata pelajaran Sains dan Matematik. Padahal graf keputusan boleh dinaik-turun oleh kementerian. Malahan, peningkatan keputusan bukanlah bermakna peningkatan dalam penguasaan para pelajar.


Memang kini, ukuran kecemerlangan para pelajar ialah berdasarkan angka keputusan peperiksaan. Kemajuan dan kemodenan pula diukur pada material sahaja. Hal inilah yang menyedihkan.


Kebiasaannya, para pelajar kurang minat pada mata pelajaran Bahasa Inggeris. Maka, apabila mata pelajaran Sains dan Matematik diajar dalam Bahasa Inggeris, pelajar-pelajar akan hilang minat pula pada mata pelajaran tersebut.


Di luar bandar terutamanya, para pelajar kebanyakannya lemah dalam mata pelajaran Bahasa Inggeris. Maka, hal ini akan memberi kesan kepada prestasi mereka dalam mata pelajaran Sains dan Matematik.


Bahasa Melayu juga ialah bahasa budaya. Oleh sebab itu, tindakan ini seperti melemahkan dan mengurangkan penguasaan Bahasa Melayu dalam kalangan pelajar-pelajar kini, juga menyebabkan penguasaan pelajar yang rata-ratanya ialah remaja terhadap kebudayaan Melayu semakin pupus. Umum mengetahui bahawa dasar kebudayaan Melayu kebanyakannya berlandaskan agama Islam. Sejarah membuktikan bagaimana Mustafa Kemal Attaturk memansuhkan tulisan dan bahasa Arab di Turki mengakibatkan masyarakat Turki terpisah daripada Islam. Juga Tun Dr. Mahathir menukar penggunaan tulisan jawi kepada rumi menjadikannya salah satu faktor ramai kini orang Melayu yang tidak tahu membaca Al-Quran kerana tiada asas huruf Arab.


Saya sebagai bekas pelajar luar bandar, dan abang kepada pelajar luar bandar berpendapat Pengajaran Dan Pembelajaran Sains Dan Matematik Dalam Bahasa Inggeris membunuh potensi, membantut kemajuan, menyukarkan kefahaman anak-anak luar bandar dalam mata pelajaran tersebut. Itu ialah alasan saya berdasarkan pengalaman.

Lihat pula reaksi dan hasil kajian akademik beberapa pihak(rujukan mswikipedia).

1. Kanak-kanak lebih cepat belajar dalam bahasa ibunda, oleh itu kanak-kanak yang bahasa ibundanya bukan bahasa Inggeris (luar bandar) akan ketinggalan berbanding kanak-kanak yang bahasa ibundanya merupakan bahasa Inggeris. Sekiranya perkara ini berlaku pada peringkat memahami konsep, ini memberi kesan kepada kanak-kanak tersebut, tidak dapat mengikuti peringkat pembelajaran seterusnya dengan baik, menjadikan mereka sentiasa keciciran berbanding rakan-rakan berbahasa Inggeris mereka. (Rujuk sini)

2. Kajian Permuafakatan Badan Ilmiah Nasional (Pembina)
  • Kajian "Tahap Kompetensi Guru dalam PPSMI serta Implikasinya terhadap Pembangunan Modal Insan Murid" mendapati dasar Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris (PPSMI) membantutkan tahap kecerdasan murid serta merugikan generasi akan datang. Kajian ini mendapati PPSMI hanya mampu menunjukkan peningkatan minimum kepada penguasaan bahasa Inggeris sebanyak empat peratus dan pada masa yang sama mengurangkan minat untuk mempelajari subjek Sains dan Matematik. (Rujuk sini)
  • menimbulkan kerugian berganda kepada kepada murid, terutama kepada 75 peratus murid yang tergolong dalam kategori (pencapaian) sederhana dan lemah dalam tiga mata pelajaran terbabit, Bahasa Inggeris, Sains dan Matematik.
3. Kajian Prof Dr Nor Hashimah Jalaludin
  • 75% pelajar setuju belajar Sains dan Matematik dalam bahasa Inggeris mendatangkan masalah pemahaman dan 77% setuju bahawa bahasa Melayu mampu menyampaikan Sains dan Matematik dengan berkesan.
  • Kajian sama yang dibuat ke atas guru pula mendapati 96% guru setuju pelajar semakin kurang minat dalam Sains dan Matematik diajar dalam bahasa Inggeris dan 98% guru setuju pelajar mempunyai masalah memahami Sains dan Matematik dalam bahasa Inggeris.
  • Sampel bagi kajian ini adalah seramai 971 orang pelajar bumiputera dan bukan bumiputera dalam aliran kebangsaan dan jenis kebangsaan di bandar dan luar bandar. Sementara bagi guru ia melibatkan 43 orang guru yang berpengalaman mengajar 1 hingga 20 tahun berumur melebihi 25 tahun pada tahun kajian dibuat. (Rujuk sini)

4. Memorandum 11 pertubuhan tersebut turut menyentuh satu laporan kajian UNESCO yang turut menegaskan bahawa pembelajaran mata pelajaran terpenting di peringkat sekolah rendah lebih sesuai diajar dalam bahasa setempat. Ini sejajar dengan resolusi pendidikan yang diluluskan oleh UNESCO (1951:691) yang berbunyi:
"Berkenaan kepentingan pendidikan, kami menggesa supaya bahasa ibunda digunakan selama yang boleh dalam semua peringkat pendidikan. Ini lebih-lebih lagi penting supaya kanak-kanak memulakan pendidikan mereka dalam bahasa ibunda sebagai bahasa penghantar, kerana itulah bahasa yang sangat mereka fahami, dan penggunaan bahasa ibunda akan menghapuskan kelainan antara bahasa di rumah dan bahasa di sekolah."
Kalau dalam bahasa 'PPSMI'nya:
(On educational grounds we recommend that the use of the mother tongue be extended to as late a stage in education as possible. In particular, pupils should begin their schooling through the medium of the mother tongue, because they understand it best and because to begin their school life in the mother tongue will make the break between home and school as small as possible.)

5. Kebanyakan cendekiawan antaranya Prof Diraja Ungku Aziz termasuk golongan sasterawan dan budayawan menyatakan penentangan kepada dasar PPSMI. Ini termasuk kesemua Sasterawan Negara yang masih hidup di antaranya A. Samad Said dan Prof Muhammad Hj Salleh bersatu menyatakan pendirian menentang dasar PPSMI. (Rujuk sini)

6. Datuk Dr Anwar Ridhwan turut melahirkan pendapat mempertikaikan PPSMI:
"Adalah suatu ironi dan tragedi apabila bangsa yang sedang berkuasa di sesebuah negara, tidak menggariskan wawasan yang besar dan realistik tentang masa depan bahasanya, sebaliknya meminggirkan bahasanya ke sudut pentas kehidupan utama bangsa dan negara," katanya dalam ucap utama di perhimpunan terbesar sasterawan muda Malaysia.

"Jika sesuatu dasar, seperti dasar PPSMI ini hanya memberi faedah kepada segelintir pelajar, tetapi dalam masa yang sama mengecewakan begitu banyak pelajar luar bandar, ceruk dan pedalaman, maka dasar itu boleh dianggap gagal.

"Para pelajar di luar bandar, ceruk dan pedalaman bukan sahaja tidak dapat mempertingkatkan penguasaan bahasa Inggeris mereka melalui pengajaran dan pembelajaran sains dan matematik, malah lebih malang lagi tidak dapat menguasai ilmu sains dan matematik yang disampaikan bukan melalui bahasa ibunda mereka.

"Jika kegagalan itu berterusan, dan dianggap remeh pula oleh kementerian yang berkenaan, maka satu generasi pelajar luar bandar, ceruk dan pedalaman (kebanyakannya Melayu) menjadi mangsa kepada dasar yang tidak adil ini.

"Akibat kegagalan itu, mereka akan terlepas peluang pekerjaan yang lebih baik." (Rujuk sini)


[+/-] Baca Lagi

Thursday, May 21, 2009

'Subuh' Yang Terpinggir

Gambar: http://klikharry.wordpress.com/2007/01/11/

Pendakwah yang aktif tidak seharusnya mengabaikan pembinaan diri. Kejayaan dakwah dipengaruhi oleh peribadi pendakwah. Agak tidak molek jika pendakwah itu melaungkan kalimah dakwah sedang dirinya terabai tidak kira daripada aspek akal, rohani dan jasmani. Sedikit perkongsian untuk sahabat-sahabat, penilaian untuk diri sama-sama. Salah satu sudut kecil yang sebenarnya besar sering dipandang ringan iaitu solat subuh.

Pernah seorang Yahudi berkata:
'Mereka (Umat Islam) tidak akan dapat mengalahkan kami (Kaum Yahudi) selagi mana mereka tidak menyempurnakan solat subuh mereka seperti mana mereka menunaikan solat Jumaat'
Golda Meir – Perdana Menteri Negara Haram Israel ke-4
Jadi, kalau Subuh tidak ramai kerana kita tak bangun, maka kitalah punca Islam tidak menang-menang. Astaghfirullah...


Antara fadilat solat Subuh (dipetik daripada Riyadussalihin Imam Nawawi. Ada beberapa lagi hadis lain yang boleh dirujuk):
Dari Abu Musa r.a. bahwasanya Rasulullah s.a.w.
bersabda: "Barangsiapa yang bersembahyang shalat bardain - yakni shalat Subuh dan shalat Asar, maka ia akan masuk syurga." (Muttafaq 'alaih)

Merujuk buku Apa Erti Komitmen Aktivis Dakwah (Muhammad Abduh):

Para aktivis dakwah tidak boleh terlepas daripada memiliki ciri rabbaniyyah dalam menelusuri perjalanan dakwahnya.Aktivis dakwah yang sebenarnya ialah orang yang paling banyak ibadahnya kepada Allah, tunduk, taat serta merendahkan diri di hadapan-Nya.

Kekurangan seorang aktivis dalam aspek ini akan menghancurkan peribadi aktivis itu sendiri. Ini kerana dia kehilangan etika dan teladan dalam dakwahnya.Bagaimana mungkin dia mampu menyeru manusia yang lainsedangkan dia lupa terhadap dirinya atau tidak dapat mememenuhi kewajipan-kewajipannya. Ibadah pada prinsipnya akan mampu menambahkan keimanan dalam hati.


Kalau nak 'exam' kita boleh 'stay up', kenapa tidak Subuh.

Oleh sebab itu, mari kita sama-sama perbaiki aspek tersebut agar dakwah kita lebih berkesan kepada hati-hati manusia dan tidak tergolong dalam golongan yang hanya berkata-kata.


[+/-] Baca Lagi

Saturday, May 16, 2009

Hari Guru dan Laskar Pelangi

Malaysia menyambut Hari Guru pada 16 Mei. pada hari ini pelajar-pelajar dan bekas-bekas pelajar akan mengucapkan Selamat Hari Guru kepada guru 'kesukaan' mereka. Guru-guru yang popular akan mendapat banyak hadiah sebagai tanda mereka diingati dan dihargai. Tidak kurang ada juga guru-guru yang berasa pada hari ini kerana tidak menerima apa-apa ucapan atau hadiah, atau menerima sedikit hadiah berbanding guru-guru lain.

Oleh sebab itu, amalan menghargai guru haruslah tidak terhad kepada hari dan yang disukai sahaja. Sepatutnya, penghormatan kepada guru harus dizahirkan sentiasa. Apatah lagi menghormati guru memang dituntut dalam Islam.


Selawat dan salam kepada Rasulullah S.A.W., guru teragung umat Islam. Bagindalah yang telah mengajarkan umatnya tentang Islam. Bagindalah yang memimpin umatnya ke jalan Allah s.w.t.
Juga kepada para sahabat, penerus legasi Rasulullah s.a.w., tabi'in, tabi' tabi'in, dan para ulama pewaris nabi. Merekalah yang menyampaikan ajaran Rasulullah s.a.w. sehingga kita kini kenal dan tahu.

Terima kasih kepada para guru yang sentiasa ikhlas mengajar muridnya agar darjat kami naik menjadi manusia yang berilmu, mengenal Allah dan kehidupan, membezakan kebaikan dan kejahatan.


Sempena Hari Guru, ikuti sedikit ulasan saya tentang filem Laskar Pelangi.



Adapatasi karya sastera kepada filem bukan suatu yang asing bagi Indonesia. Jika sebelum ini Ayat-Ayat Cinta telah diadaptasikan, kini yang terbaru novel Laskar Pelangi karya Andrea Hirata. Proses adaptasi bukanlah suatu yang mudah kerana pembikin filem perlu memastikan keaslian karya tidak tercemar dengan kecurangan di samping seimbang dengan pengubahsuaian bagi selari dengan keperluan sebuah filem.

Jikalau kita lihat kebanyakan negara-negara yang maju dalam industri filemnya, kebanyakan filem-filem yang dihasilkan ialah hasil proses adaptasi.
Statistik industri filem dan TV Amerika menunjukkan 45% cerita televisyen adalah yang diadaptasi daripada novel dan 85% filem yang menang oskar adalah berdasarkan cerita yang diadaptasi daripada novel. - Utusan Malaysia, 20/05/2008.

Filem adaptasi berbanding filem hasil idea bukan adaptasi adalah lebih berwawasan, intelek, rapi dan kemas. Idea yang terhasil ialah idea para pemikir sasterawan dan ahli falsafah berlandaskan ilmu. Oleh sebab itu, filem adaptasi menjadi lebih bermutu dan bermakna.


Filem Laskar Pelangi yang diadaptasikan daripada novel Andrea Hirata ialah contoh terbaik sebuah filem adaptasi yang kemas dan menarik. Penulis secara peribadi belum berpeluang membaca sendiri novel karya Andrea Hirata tetapi penulis memuji hasil garapan sutradara Riri Riza.

Jalan cerita akarnya tiada beza dengan novelnya, kisah 10 anak dari keluarga miskin yang bersekolah di sebuah sekolah Muhammadiyah di pulau Belitong yang penuh keterbatasan(idwiki).


Tema yang menjadi tulang belakang filem ini ialah kesusahan bukanlah penghalang untuk mencapai kejayaan, juga bukan alasan untuk berputus asa.


Bermula dengan menanam simpati dalam jiwa penonton, mereka yang mendaftar di sekolah itu hampir tidak dapat belajar di situ kerana bilangan pelajar yang mendaftar tidak mencapai sepuluh orang(bilangan minimum yang dibenarkan untuk membuka kelas). Tergambar wajah kecewa pada setiap mereka apabila mendapat tahu mereka tidak dapat belajar kerana bilangan pelajar yang tidak cukup, namun Tuhan mentakdirkan sebaliknya bagi mereka.


Berbekalkan segala kedaifan, pelajar-pelajar sekolah ini menunjukkan semangat yang luar biasa. Sehingga mereka berjaya mencapai beberapa kejayaan dan mengharumkan nama sekolah mereka yang daif dan dipandang rendah oleh mereka yang bertaraf. Akhirnya, para penduduk sekitar Belitong juga menjadi bangga akan mereka.


Setiap pelajar mempunyai keistimewaan masing-masing dan mereka sentiasa bersama dan saling membantu. Terdapat babak-babak yang membandingkan sekolah ini dengan sekolah lain menyebabkan penonton berasa kasihan dan simpati.


Sumbangan terbesar dalam kehidupan mereka sebagai pelajar tentulah guru-guru mereka. Pak Zulkarnain, Ibu Muslimah dan Pak Bakri sanggup mendidik mereka walaupun kekurangan gaji. Tatkala itu, terdapat sahaja tawaran yang lebih mewah daripada sekolah lain untuk mereka tetapi mereka terus setia dan ikhlas mendidik anak-anak itu sehingga pencapaian yang luar biasa dicapai oleh mereka. Siapakah lagi yang akan membimbing anak-anak itu jika mereka pergi ke tempat lain? Mereka sedar bahawa anak-anak itu juga berhak mendapat pendidikan seperti orang lain walaupun mereka miskin.

Bagi penulis, lakonan Alex Komang(juga berlakon dalam filem Puteri Gunung Ledang) paling digemari. Bagaimana dia melarang anaknya Lintang daripada mengikutnya ke laut, dan menyuruhnya ke sekolah untuk belajar. Dia mahu anaknya menjadi manusia yang berpendidikan dan mempunyai masa depan yang cerah. Dia tidak mahu anaknya hidup susah sepertinya. Namun, penghujung nasib Lintang amat tragis dan menyentuh hati.


Saya berpendapat filem ini berjaya dan penuh dengan moral, membangkitkan semangat dan memerli mereka yang serba cukup namun masih gagal dan tidak bersunguh-sunguh dalam pelajaran. Filem ini juga memberi kesedaran bahawa ada golongan yang tidak bernasib baik berbanding kita dan menggesa agar kita bersyukur dengan segala nikmat yang dimiliki. Kita tidak harus melupakan mereka dan sepatutnya membantu mereka. Selain itu, jasa dan kegigihan guru amatlah penting dalam membentuk generasi muda tonggak negara dan umat, tidak sepatutnya dilupakan.


Persoalannya, adakah nasib pelajar-pelajar di luar bandar kini diberi perhatian oleh kerajaan? Apakah buktinya? Bagaimana pula dengan PPSMI? Sama-sama kita fikirkan.

[+/-] Baca Lagi

Thursday, May 14, 2009

Persoalan Demi Persoalan

Seorang sahabat saya ada bersembang sedikit dengan saya. Beliau menyarankan agar cuba membangkitkan persoalan-persoalan yang memaksa pembaca berfikir. Fokus ialah tentang peranan kita sebagai muslim dalam melaksanakan amar makruf dan nahi mungkar.
Beliau mengatakan bahawa sekarang sudah ramai orang yang melaksanakan amar makruf. Cuma yang melaksanakan nahi mungkar hanya beberapa kerat yang boleh dikerat.

Memang benar menurut beliau. Sedikit sangat orang yang nak mencegah kemungkaran. Kenapa? Mencegah kemungkaran ialah suatu perbuatan yang akan menimbulkan benci orang lain. Kawan akan lari, musuh akan caci, kita akan dibenci. Perkara mungkar ini walaupun pelakunya tahu perbuatan itu salah, tetapi apabila nafsu telah menguasai, nikmat dan keseronokan sahaja yang ingin dipenuhi.

Kemungkaran yang berleluasa kerana tiada siapa yang mencegahnya. Si pelaku menjadi berani dan melakukan kemungkaran sewenang-wenangnya. Mereka lupa sebenarnya Allah sedang melihat, malaikat sedang mencatat.

Cuma dalam soal mencegah kemungkaran, perkara ini mestilah dilakukan seiring dengan menyeru kebaikan. Seiring.

Boleh digolongkan manusia kepada tiga golongan. 1. Golongan taat 2. Golongan separa taat separa ingkar 3. Golongan ingkar. Apabila ada program-program makruf, biasanya akan dihadiri oleh golongan 1 dan 2. Program makruf pula ada banyak di sana-sini. Maka, program nahi mungkar disasarkan kepada golongan 3 dan segelintir golongan 2.

Mungkin perlu diperbetul sedikit persepsi itu. Program makruf juga harus disasarkan kepada golongan 3, bukan sahaja mensasarkan nahi mungkar sahaja. Program makruf itu bertujuan untuk memberi pengajaran dan peringatan. Manusia akan meninggalkan maksiat apabila ada iman dalam hatinya. Dia tidak akan meninggalkan dengan hanya mencegah tanpa meletakkan iman, kalaupun dia tinggalkannya, perbuatan itu tidak akan kekal lama.

Banyak lagi yang perlu dipelajari, dikaji, dirancang, difikirkan dalam berdakwah ini.

Di sini saya senaraikan sedikit persoalan untuk diri saya dan sahabat-sahabat sekalian. Mungkin boleh dikongsikan juga dengan sahabat-sahabat yang lain.

Saya ialah seorang Muslim yang beriman kepada Allah dan RasulNya, berpegang dengan Al-Quran dan Sunnahnya.

1. Apakah saya telah patuh pada perintah Allah dan RasulNya?
2. Apakah bukti saya patuh pada perintah Allah dan RasulNya?
3. Apakah saya ada mengingkari perintahNya?
4. Bagaimanakah perasaan saya ketika mengingkariNya?
5. Adakah saya gembira ketika beribadat? Atau saya malas dan rasa berat?
6. Adakah saya benci ketika melihat maksiat? Atau saya suka? Atau saya tiada rasa apa-apa?
7. Adakah saya berusaha meningkat ibadat saya dan ibadat Muslim sekeliling saya?
8. Apakah yang perlu saya lakukan untuk meningkatkan ibadat?
9. Adakah saya berusaha mencegah kemungkaran dalam diri dan di sekeliling saya? Apakah yang perlu saya lakukan?
10. Adakah saya dan Muslim di sekeliling saya mengamalkan akhlak-akhlak Islam? Bagaimana untuk saya melaksanakannya?
11. Bagaimanakah saya menggunakan masa saya? Berapa persen daripada 24 jam saya gunakan untuk Islam?

Banyak lagi persoalan yang boleh disenaraikan untuk dijawab oleh diri-sendiri. Kaedah muhasabah menggunakan soalan ini memang cara yang bagus kerana kita mempersoalkan tindakan kita dan memaksa akal kita sentiasa berfikir untuk mencari jawapan dan jalan penyelesaian.

Terima kasih kepada sahabat-sahabat yang soleh dan muslih. Moga kita dapat sama-sama bina suasana kebangkitan.


[+/-] Baca Lagi

Wednesday, May 13, 2009

Prison Break

Tentu anda pernah menonton siri Prison Break yang menceritakan tentang Michael Scofield(Wentworth Miller), seorang jurutera yang sengaja menyebabkan dirinya dimasukkan ke penjara bagi menyelamatkan abangnya. Dia merancang untuk membawa abangnya lari keluar dari penjara dengan perancangan yang penuh teliti dan tak dapat dibayangkan oleh akal manusia biasa. Perancangannya amatlah lengkap sehinggakan setiap perkara termasuk dalam peta perancangannya. Akhirnya dia berjaya menerobos keluar daripada penjara Fox River, bukan sahaja membawa abangnya tetapi juga beberapa orang banduan lain.

Kalau dibayangkan dalam kehidupan sebenar, perkara yang dibuat oleh Michael Scofield itu amatlah tidak logik. Seorang menentang sistem keselamatan yang ketat dan canggih serta ramai polis penjara. Namun, perkara itu ada berlaku dalam realiti kehidupan dan kisah itu heboh baru-baru ini.

Ikuti kisah Mas Selamat=MS=Michael Scofield?

"Mas Selamat dilahirkan pada 23 Januari 1961 di Kendal, Jawa Tengah dan pada awal tahun 1980 dia berpindah ke Singapura dan berkahwin di sana. Dia mempunyai lima anak hasil dari perkahwinan tersebut. Mas Selamat dipercayai menganggotai pergerakan Darul Islam satu pertubuhan di bawah JI pada tahun 1990-an. Pada 1992 dia dihantar ke Afghanistan untuk menjalani latihan selama setahun. Pada tahun 1998 dia mempelajari sistem kerajaan Taliban sebelum pulang ke Singapura dengan semangat yang kental untuk memperjuangkan penubuhan sebuah negara Islam.

Dia dilaporkan pernah menemui pemimpin tertinggi JI, Hambali dan membincangkan pelbagai rancangan untuk melancarkan serangan termasuklah merampas sebuah kapal terbang di Bangkok sebelum menghempaskan pesawat tersebut di Lapangan Terbang Antarabangsa Changi.

Mas Selamat berjaya melarikan diri dari Singapura pada 2001 sebelum pihak berkuasa melancarkan penangkapan besar-besaran dengan menahan 13 anggota JI pada Disember 2001.

Bagaimanapun Mas Selamat berjaya ditahan oleh pihak berkuasa Indonesia bagi membantu siasatan beberapa peristiwa pengeboman pada 2001 dan 2002. Dia telah menukar identiti dengan menggunakan nama Edy Heriyanto.

Ketika dipenjarakan dia telah mendapat kecederaan yang mengakibatkan kakinya tempang selepas melompat dari bangunan tinggi ketika cuba melarikan diri. Dia kemudiannya dibebaskan pada 2005.

Bagaimanapun dia sekali lagi ditahan pada 20 Januari 2006 di Indonesia ketika melawat anaknya di sebuah sekolah agama. Singapura kemudiannya meminta supaya Mas Selamat diekstradisi dan dia kemudiannya diletakkan di bawah tahanan ISA.

Bagaimanapun berita penangkapan Mas Selamat ini pastinya tidak akan terhenti begitu sahaja. Seluruh dunia masih lagi ingat tentang peristiwa bagaimana dia melarikan diri dari Pusat Tahanan Jalan Whitley yang terkenal dengan kawalan maksimum di Singapura.

Ketika kejadian itu kira-kira 4.05 petang, 27 Februari 2008, dia yang ditahan di pusat tahanan tersebut sejak Februari 2006 telah melarikan diri melalui tingkap bilik air ketika dibawa ke sebuah bilik untuk bertemu dengan ahli keluarganya yang melawatnya ketika itu.

Berenang

Adalah menghairankan Mas Selamat walaupun tempang kakinya telah dapat melarikan diri dari pusat tahanan yang terkenal dengan kawalan ketat.

Dia kemudiannya didakwa berenang dari Woodlands, Singapura dan telah pergi ke Ulu Tiram mencari Abdul Matin dan Johar Hassan yang menginap di sebuah kawasan perkampungan di Skudai yang dipercayai merupakan seorang anggota biasa JI.

Selepas berita Mas Selamat berjaya melarikan diri disedari pihak berkuasa Singapura terdiri dari Polis Singapura, Kontinjen Gurkha, Polis Unit Taktikal dan beberapa unit lagi menggerakkan usaha mencari di kawasan berhampiran pusat tahanan. Unit ini kemudiannya dibantu tentera Singapura yang bertindak mencari Mas Selamat di seluruh negara itu. Bagaimanapun operasi tersebut gagal mencari Mas Selamat yang didakwa bertindak bersendirian tanpa membawa sebarang senjata."

Utusan Malaysia 10/05/2009

Baca Selanjutnya. Klik

[+/-] Baca Lagi

Saturday, May 9, 2009

Konon Nak Cantik, Padahal...

Sumber Utusan Malaysia melalui Faisal Tehrani

PULAU PINANG 8 Mei - Berkasut tumit tinggi memang kegemaran sebahagian besar wanita kerana selain menjadi sebahagian daripada fesyen, penampilannya akan nampak lebih bergaya dan elegan apabila mengenakan kasut bertumit tinggi.

Bagaimanapun, kecenderungan ini boleh mengundang bahaya dan masalah kesihatan lebih-lebih lagi bagi wanita hamil.

Presiden Persatuan Pengguna Pulau Pinang (CAP) S. M. Mohamed Idris berkata, kasut tumit tinggi direka untuk menolak dada ke depan dan punggung ke belakang sehingga spina dan pinggul terkeluar daripada kedudukan asalnya dan menimbulkan masalah kesihatan bukan sahaja kepada kaki tetapi keseluruhan badan.

Katanya, CAP juga mendapati kasut tumit tinggi jika dipakai terlalu lama boleh menyebabkan kencing tidak lawas, masalah belakang dan tulang pinggul.

''Selain itu ia juga boleh menyebabkan kesakitan pada bahagian rahang, leher dan kepala, gangguan kitaran haid malah membawa kepada masalah kesuburan,'' katanya pada sidang akhbar di pejabatnya di sini hari ini.

Menurut beliau, berkasut tumit tinggi selama bertahun-tahun akan menyebabkan tendon Achhilles menjadi pendek hingga menyebabkan sakit tumit.

Tambahnya, memakai kasut tumit tinggi mengubah cara jalan seseorang dengan mengenakan pusat graviti ke atas bebola kaki dan meletakkan tekanan berlebihan sehingga 26 peratus pada lutut iaitu kes biasa osteoprosis.

''Hasil kajian pakar pembedahan ortopedik dari Kolej Perubatan Baylor, Houston, Profesor Madya Dr. John Marymont, seseorang yang memakai kasut bertumit 2.5 inci memberi 50 peratus manakala kasut bertumit 3 inci memberi 76 peratus tekanan pada kaki.

''Masalah lebih menyakitkan berkaitan pemakaian kasut tumit tinggi ialah neuroma iaitu kaki dipaksa masuk ke dalam kasut tumit tinggi yang ketat dan runcing di depan,'' katanya.

Jelasnya, ia kemudian akan menekan saraf dan tisu mula terbentuk di sekitar saraf yang menyebabkan kesakitan sehingga pembedahan mungkin perlu dilakukan untuk memulihkannya.

Kecacatan Haglunds juga, katanya, sering dialami wanita berkasut tumit tinggi yang mana berlaku pembesaran tulang bahagian belakang kaki sehingga kaki bengkak, merah dan menyakitkan.

''Masalah yang biasa berlaku ialah pergelangan kaki terseliuh kerana sukar mengimbang badan kerana memakai kasut tumit tinggi.

''Sehubungan itu CAP menasihati kaum wanita agar berhenti menyeksa tubuh mereka dengan mengelak kasut tumit tinggi yang boleh menyelamatkan diri daripada mengalami pelbagai masalah kesihatan,'' jelasnya.

*Gambar http://sepatucoro.blogspot.com/2009/04/stiletto-heel-sandal.html



[+/-] Baca Lagi

Thursday, May 7, 2009

A Tribute To Perak State Assembly Chaos

gambar http:mstar.com.my

"Begitu juga hendaknya kita yang ingin memperjuangkan Dakwah ini diatas Jalan yang sahih. Mengetahui hakikat dan sebab kemunduran umat Islam adalah prasyarat bagi mengetahui fasa-fasa yang bakal kita lalui. Tidak mungkin kita boleh menjadi wakil rakyat dan menteri yang memimpin sebelum kita menjadi hamba-hamba Allah swt yang terpimpin. Jika sebahagian manusia berhujah usaha sudah berjaya dengan menduduki parlimen semata-mata, itu hanya pencapaian memegang tampuk kekuasaan sementara dan bukan pencapaian Daulah sejati yang diidamkan."

Sedikit sedutan daripada satu artikel yang menarik untuk dihadam. Klik di sini.

Nasib Muslim kini

[+/-] Baca Lagi

Chaos - How To Win A State Assembly Fight??





Apa agaknya nasib kau sang pelanduk?

[+/-] Baca Lagi

Tuesday, May 5, 2009

5 sasterawan negara tolak PPSMI


Dasar kontroversi Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematik Dalam Bahasa Inggeris (PPSMI) menerima tamparan besar sekali lagi hari ini apabila kesemua lima Sasterawan Negara yang masih hidup menolaknya.

Mereka menyatakan enam sebab penolakan dalam satu kenyataan bersama yang diedarkan dalam sidang media di Rumah PENA pagi ini.

Dua tokoh sasterawan yang hadir - Datuk A Samad Said dan Muhammad Salleh - membayangkan akan membuang gelaran rasmi kerajaan itu "jika keadaan memerlukan".

Tiga lagi Sasterawan Negara yang menentang dasar PPSMI - Datuk Shahnon Ahmad, Datuk Noordin Hassan dan Datuk Abdullah Hussain - tidak hadir kerana masalah kesihatan.

Awal Mac lalu, A Samad mengejutkan dunia sastera Melayu dan nasionalis bahasa apabila menerajui ribuan penunjuk perasaan berarak ke Istana Negara bagi menyerahkan memorandum membantah dasar tersebut.

Sejak 1981, Malaysia menganugerahkan gelaran berprestij ini kepada sembilan tokoh sastera dan kreatif negara, terbaru Syed Othman Syed Omar atau lebih dikenali S Othman Kelantan pada 2003.

Negara kini sedang menyaring senarai tokoh untuk dicalonkan sebagai sasterawan negara ke-10.

Empat yang telah meninggal dunia: Kamaluddin Muhamad (popular dengan nama pena Keris Mas), Datuk Usman Awang, Muhammad Dahlan Abdul Biang (Arena Wati) dan Syed Othman.

Semuanya aktif dalam dunia sastera kecuali Noordin yang dikenali sebagai penggiat teater tersohor.

Berita dipetik daripada Malaysia Kini.

*Saya berminat untuk mengulas sedikit isu PPMSI ini, tetapi mungkin selepas peperiksaan Farmakologi yang akan bermula pada 11 Mei ini. Doakan kami.

Catatan:
1. 1981 : Kamaluddin Muhamad atau Keris Mas
2. 1982 : Shahnon Ahmad
3. 1983 : Datuk Dr. Usman Awang
4. 1986 : Datuk A. Samad Said
5. 1988 : Muhammad Dahlan bin Abdul Biang atau Arena Wati
6. 1991 : Prof. Dr. Muhammad Haji Salleh
7. 1993 : Datuk Noordin Hasan
8. 1996 : Datuk Abdullah Hussain
9. 2001 : S. Othman Kelantan

Sumber gambar: http://annyss.blogspot.com

[+/-] Baca Lagi