Saturday, September 26, 2009

Cerpen: Lemang Nan Sebatang

Lemang Nan Sebatang
Oleh Nisah Haji Haron


Seronoknya di kampung"ESOK-ESOK bilo Busu dah tak ado, jangan cari sampai kubur! Meraung-raung: 'Busu, macam mano nak buek ni? Anak-anak sey nak makan. Den tak tahu nak buek!' Maso tu, Busu tak pek nak nolong do."

Suara itu masih gemersik di gegendang Angah. Suara Busunya. Susuk tubuh Busunya yang gempal itu juga terbayang-bayang di penjuru ingatan. Angah tahu, dialah anak buah kesayangan Busu. Setiap kali ayahnya membawa mereka sekeluarga pulang ke kampung, Angah tentunya yang paling riang - mendapat perhatian sepenuhnya daripada Busu.

Jarak umur mereka juga tidak berapa jauh. Hanya sepuluh tahun berbeza. Lalu, banyak rahsia kehidupan desa dan juga kota yang sama-sama dikongsi bersama-sama Angah dan Busu. Sebagai ibu saudara yang paling bongsu, Angah menganggap Busu seperti seorang kakak yang tidak pernah dimilikinya.

Tidak seperti abangnya, Angah lebih serasi dengan kehidupan di kampung. Dia akan susup-sasap masuk ke hutan belukar mencari rebung bersama-sama Busu; melihat-lihat anak-anak durian yang pernah mereka tanam di dusun Uwan dan mengecal ikan. Paling tidak pun, merebankan ayam dan angsa yang berkeliaran di halaman rumah apabila senja.

“Di kampung lebih adventure!” Angah pernah memberitahu abangnya. Pun, si abang hanya memuncungkan bibir dengan wajah bercemberut. Angah pun tidak pernah peduli dengan perbezaan minat masing-masing. Dia bahagia apabila dapat pulang ke kampung setiap kali tiba musim cuti sekolah. Malah, dia sanggup pulang awal ke kampung, jika ayahnya berkelapangan untuk menghantarnya terlebih dahulu. Kala meningkat usia, Angah sudah belajar pulang ke kampung menaiki bas, jika ayahnya tidak berkesempatan.

Akhirnya, menjadi satu rutin kepada Angah : penghujung Ramadan pastinya dihabiskan di kampung bersama-sama Uwan dan Busu. Biarlah ayah, ibu dan adik beradiknya yang lain tiba lewat. Angah pun berlagak seperti tuan rumah yang menyambut ketibaan keluarganya sendiri.
Nisah Haron

Namun, itu secebis kisah bahagia dalam hidupnya sepuluh tahun yang lalu. Sudah lama nostalgia itu dipadamkan. Angah tidak ambil pusing lagi apa yang terjadi kepada anak-anak durian yang pernah ditanamnya dahulu bersama-sama Busu. Angah tidak peduli lagi kepada rebung-rebung yang sudah menjadi buluh. Biarlah ayam dan angsa Uwan tidak lagi tidur bereban. Angah sudah tidak mahu ambil tahu lagi.

Angah sudah cukup kecewa. Paling mencabar hati lelakinya, Busulah punca semua itu!

Menikam kalbu

“AYAH, marilah kita buat lemang. Ibu kata, ayah pandai buat. Adik nak tahu macam mana orang buat lemang.”

Permintaan itu datang daripada sepasang mata yang penuh mengharap. Angah merenung kembali dengan pandangan yang tenang. Permintaan itu bukanlah keterlaluan, tetapi bagaimana dia harus memberitahu anak dara suntinya itu bahawa hatinya sudah terkatup rapat. Segala apa yang pernah Busunya ajarkan dahulu, seolah-olah tidak mahu dibukanya kembali.

“Adik, nanti sehari sebelum pulang ke kampung ibu, kita belilah lemang banyak-banyak. Kita beli di Pasar Ramadan dekat Ampangan ataupun dekat Jalan Jelebu,” dia cuba berdalih.

“Beli dengan buat, tak samalah, ayah. Adik tengok gambar-gambar dalam internet, orang bakar lemang tu tak pula perlu kawasan luas-luas. Belakang rumah kita pun cukup, ayah. Ada blog yang Adik baca, buluh boleh kita beli di Pasar Tani. Nak yang siap dengan daun pisang sekali pun ada orang jual. Kalau malas nak perah santan, beli yang dah siap diperah pun boleh. Nanti kita singgahlah Pasar Tani Ampangan semasa hari mantai. Tentu ada!”

Ah! Anaknya yang seorang ini benar-benar mencabarnya kembali.

“Adik ni bercakap macam pernah buat lemang. Kalau macam tu, tak perlu ayah nak ajar. Adik memang dah tahu dari internet. Tengok sajalah di situ. Mungkin ada orang upload video cara-cara buat lemang sekali.”

“Kalau ada pun, takkan sama dengan pengalaman membuat sendiri, ayah,” anak gadis itu masih lagi belum kenal erti putus asa. “Manalah tahu, kalau saya ada anak nanti, anak saya pula yang hendak makan lemang dan minta saya buatkan. Macam mana saya nak tunjukkan? Kalau ayah sudah tak ada, takkan saya hendak menangis meraung-raung di kubur: ‘Ayah! Macam mana nak buat ni? Anak-anak saya nak makan. Saya tak tahu nak buat!’ Masa tu, Ayah tak dapat nak tolong saya!”

Berderau darahnya!

Persis sekali dengan kalimat yang pernah diucapkan Busu suatu masa dahulu. Cuma tanpa loghat daerah yang pekat di lidah Busunya. Namun, ertinya tidak lari.

Ah, apakah anaknya sendiri merupakan jelmaan Busu? Ketika isterinya sedang sarat mengandung anak bongsunya ini, kala itulah kekecewaan Angah terhadap Busunya memuncak. Selama sepuluh tahun usia perkahwinan, selama itu jugalah Angah tidak menjejakkan kaki ke kampung lagi. Hatinya benar-benar tertutup dengan apa yang Busu lakukan terhadapnya.

“Ayah, kita buat lemang ya!” anaknya masih lagi memujuk. Dia merenung anak mata puterinya dalam-dalam. Tanpa disedari, pandangan itu dibalas dengan renungan seakan-akan milik sepasang mata milik Busunya.

“Alah, rebus ketupat macam biasalah.”

Anak itu berlalu dengan langkah yang longlai. Dia menoleh ke arah bapanya sebelum menghilangkan diri ke ruang dapur. Tiada senyuman pada bibirnya.

Angah terpukul dengan rajuk anaknya. Ada sesuatu yang sama dengan rajuk Busunya. Dalam diam dia tertanya-tanya pada diri sendiri. Siapa sebenarnya yang merajuk antara dia dengan Busunya?

Yang tidak pulang-pulang ke kampung sejak sepuluh tahun dulu ialah dirinya. Yang cuba memujuk ialah Busunya. Namun, yang keras hati juga bukan orang lain - dirinya jua!

“Tanah nikan tanah adat, Angah. Memanglah turun pado anak perempuan. Kok tak ado anak sendiri, macam Busu ni ha, turun pado anak buah. Kau tu tak ado adik beradik perempuan. Jadi, tanah ni mesti turun pado Kak Long Halimah, sepupu kau yo!”

Angah mendengus. Sampai hati Busu, fikirnya. Dia yang penat-penat mengerjakan tanah itu. Dia yang susup-sasap mengekor Busu keluar masuk belukar di tanah itu. Sudahnya apabila pejam mata Busu kelak, tanah itu bakal diwarisi sepupu yang tidak pernah sekali pun menitik peluhnya di situ.

Hati mana yang boleh menerima kenyataan itu. Hatinya hancur apabila Busu mengumumkan yang tanah adat tidak boleh diturunkan kepada waris lelaki, walaupun kehendak itu suka sama suka.

“Ini tak adil. Busu tak adil! Adat ni lagi tak adil. Adat yang menguntungkan orang perempuan sahaja!”

Kala itu Busu cuba membalas, tetapi Angah enggan mendengarnya.

“Angah, memanglah tanah adat orang perempuan yang punya, tapi orang lelaki boleh guna. Nama busu atau Limah, sepupu kau tu dibubuh atas geran, tak jadi hal pun. Adat tak melarang kauambil faedahnya. Usahlah sempitkan akal tu!” Ketika pak long pula menerangkan, semuanya seperti angin lalu.

Nostalgia silam

MALAM itu Angah tidak dapat memicingkan mata. Kata-kata daripada anaknya, Busu dan pak long semuanya berbaur. Ada gerak rasa yang tidak mengamankan jiwa. Angah mengilas pandangan pada arloji hitam yang berlengkar di pergelangan tangannya.

Pukul 3.30 pagi!

Sudah lebih tiga jam dia resah di pembaringan setelah dia dan isteri bertadarus sebelum tidur. Sejam lagi mereka akan bersahur. Angah enggan melayan matanya, dia terus melangkah keluar.

Ada cahaya yang mencuri keluar dari kamar anaknya. Kamar yang tidak berkunci itu diketuk dan apabila tiada jawapan, Angah terus membukanya. Anaknya sudah terlena di atas katil. Mejanya berselerak. Lampu bilik dan komputer ribanya tidak dimatikan. Buku-buku sekolahnya beberapa buah terbuka. Angah hanya menggeleng.

Akibat tidak disentuh untuk sekian lama, perisian screensaver menjadi aktif. Gambar-gambar keluarga menjadi pilihan gadis kecil itu untuk menghiasi layar komputer ribanya secara bertukar ganti. Lama Angah merenung gambar-gambar itu, termasuklah beberapa keping gambar lama yang telah diimbas.

Sekeping gambar Angah dan Busu muncul. Gambar itu diambil pada hari pernikahannya. Busu merangkul Angah dari sisi. Bahu Angah seolah-olah tenggelam dalam pangkal lengan Busu yang gempal. Akrab sekali!

Sebak mengepung perasaan. Menitis air mata Angah pada ketika itu juga. Apalah ertinya sekeping tanah berbanding nostalgianya bersama-sama Busu. Dia cuba menyentuh gambar Busu pada skrin, tetapi gerakan tubuhnya menggoyangkan meja, lalu tetikus yang amat sensitif itu pun tergerak sama.

Angah terkejut apabila gambar dia dan Busu tiba-tiba hilang. Dia bagai baru dikejutkan. Komputer itu kembali menayangkan program yang masih lagi dihidupkan sebelum screensaver aktif.

Anaknya sedang mengarang e-mel kepada seseorang. Namun, e-mel itu masih lagi belum dikirimkan.

Elizabeth yang jauh di Gloucestershire,

Kau pernah bertanya tentang sejenis makanan yang dimasak di dalam buluh. Kami namakan lemang. Melemang ada falsafahnya kepada orang Melayu. Pulutnya adalah kejeleketan antara ahli keluarga. Pedas rendang boleh menguji ketahanan si pemakan, tetapi tanpa rasa pedas seolah-olah hilang nikmat hidup!

Lemak santan dapat melunakkan suasana tegang antara pulut. Ibarat orang yang lebih tua mencurah alir nasihat yang santun kepada anak muda yang berdarah panas. Bahkan kayu api yang membakar juga ada cerita di sebaliknya. Kalau mahu api marak menyala, kayunya mesti disilang-silangkan. Ibarat ahli keluarga bertingkah pendapat lalu dapat memarakkan lagi kemesraan antara keluarga.

Aku mahu bercerita tentang daun pisang yang berkorban supaya isi lemang tidak bercampur dengan dinding buluh yang bersembilu. Aku mahu juga bercerita tentang falsafah buluh yang hidup muafakat serumpun. Itulah kami yang mencintai adat dan budaya.

Sayangnya, aku hanya dapat bercerita tanpa mengalaminya sendiri.

E-mel itu terhenti di situ. Angah terkedu.

Ada yang belum langsai dalam penceritaan anaknya itu. Anaknya dapat mengutip falsafah yang dia sendiri tidak terpandang. Dia membaca kembali baris-baris awal e-mel itu.

“Pulutnya adalah kejeleketan antara ahli keluarga.”

Hatinya terusik. Ya, dia tidak dapat menipu diri sendiri. Cintanya kepada kampung halaman masih menyala di jiwa. Kasih sayangnya kepada Busu mana mungkin terpadam kerana di dalam adat, seorang ibu saudara itu tarafnya seperti ibu sendiri.

Rindunya membuak kembali kepada Busu seperti santan yang menggelegak di dalam buluh. Busu seperti buluh-buluh lemang itu. Layu apabila dibakar, tetapi tetap mempertahankan isinya. Busu penjaga adat seperti juga Limah dan waris-waris wanita yang lain di dalam sukunya.

Selepas sahur nanti Angah mahu membawa keluarganya pulang. Setelah usianya menghampiri setengah abad, dia faham erti melemang kini. Lemang bukan sekadar untuk dimakan. Di dalam lemang ada ukhwah. Dia jadi rindu untuk melemang walaupun sebatang cuma!

Info: Penulis

NISAH Haron, pengarang kelahiran Seremban ini, memilih menjadi pengarang sepenuh masa selepas menceburkan diri dalam bidang guaman bermula 1998 hingga 2006 adalah lulusan Sarjana Muda dan Sarjana Undang-undang di Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM).

Beliau mencipta nama dalam dunia penulisan kreatif dengan menyelongkar genre fantasi sehingga cerpennya seperti Atlantis, Duniaku Duniamu, Annyss Sophilea dan Anugerah Amariss memenangi Hadiah Sastera Siswa Bank Rakyat bermula 1991 hingga 1993.

Sejak itu, beliau merangkul sejumlah hadiah sastera termasuk Hadiah Utusan-Public Bank 1996, Sayembara Cerpen Esso-Gapena Ke-10, Hadiah Sastera Perdana Malaysia (HSPM) 1996/1997

dan terbaru cerpennya, Aset Istiqamah, meraih tempat pertama Hadiah Sastera Berunsur Islam Ke-12 (2009).

Pengarang yang menyertai Minggu Penulis Remaja (MPR) pada 1993, turut mewakili negara ini sebagai peserta Bengkel Majlis Sastera Asia Tenggara (Mastera): Esei di Palembang, Indonesia pada 2004.

(www.annyss.blogspot.com)

Sumber: Berita Harian Online, 26 September 2009 (Sabtu)

[+/-] Baca Lagi

Sunday, September 20, 2009

How To Keep Your Ramadan Spirit?

Lord of Ramadan - Lord of the Entire Year *

By Wa’il Shihab
Islamic Researcher— Egypt

Ramadan is now over. Our eyes shed tears and our hearts ache for the departure of the month of the Qur’an, the month of mercy, the month of solidarity, the month of forgiveness, the month of freedom from the Fire. However, we should continue doing good deeds after Ramadan since the Lord of Ramadan is the Lord of the entire year.

Means of Ongoing Obedience

First, be a Rabbani, not Ramadani! Some pious people used to say: “Try to be a Rabbani (belonging to Allah always), and do not be a Ramadani (only worshipping Allah in Ramadan).” We do not worship Almighty Allah only in Ramadan; we have to worship and serve Him every day of our lives.

Muslims must continually do good deeds. We have to observe our daily prayers, fast during Ramadan, give zakah, and perform Hajj if we can afford it. We should also speak the truth, be honest, and treat each other and all human beings with courtesy and kindness. Remember that good deeds lead to more good deeds and bad deeds only lead to more bad deeds. It is said: “One of the rewards of good deeds is more good deeds after that, and one the consequences of evil is more evil deeds after that.”

Second, consistently doing good deeds is a sign of sincerity. When people do something good and then do more good, it means that they really benefited from their good actions and that Almighty Allah accepted their good deeds. However, when someone prays, fasts, does some acts of charity, and then stops doing these things, this means that from the beginning his intention was not good. He was not sincere in his good deeds. The Prophet (peace and blessings be upon him) always stressed the fact that the best good deeds in the sight of Almighty Allah are those that are done consistently, even if they are very few.

Islam is the religion of purity and sincerity. This applies to all the seasons of the year; not only to Ramadan.

Allah the Lord of Ramadan is also the Lord of the entire year, thus, we should not confine our acts of worship to the month of Ramadan; instead, we should seize every chance to show humbleness, devotion and sincerity to Almighty Allah at all times, so that we may gain His pleasure.

Third, there are means to continue doing good deeds. The following are some of these beneficial means that help us continue doing good after Ramadan:

1. Seek the support of Almighty Allah,, beseeching Him the Almighty to guide you to the right path and to help you remain steadfast in faith. Almighty Allah has praised the supplication of those who have been instructed soundly, when they said: [Our Lord! Cause not our hearts to stray after Thou hast guided us, and bestow upon us mercy from Thy Presence. Lo! Thou, only Thou art the Bestower.] (Aal `Imran 3: 8)

2. Continue to observe optional fasting after Ramadan: We are encouraged in the Sunnah to observe optional fasting after the month of Ramadan. The days in which optional fasting are recommended are:

a) Fasting six days during the month of Shawwal

b) Fasting the day of `Arafah, Dhul-Hijjah 9,, provided that the person is not performing Hajj

c) Fasting Muharram,10, and if possible the 9th and 11th days of the same month

d) Fasting as many days as possible during the month of Sha`ban

e) Fasting during the months of Rajab, Dhul-Qi`dah, Dhul-Hijjah

f) Fasting on Mondays and Thursdays

g) Fasting the 13th, 14th, and 15th of every lunar month

3. Continue offering the Tahajjud Prayer: During Ramadan we were accustomed to performing the Tahajjud Prayer, so after Ramadan, we should continue to offer it, even two rak`ahs. Praising the character of devout believers, Almighty Allah says (what means), [Their limbs do forsake their beds of sleep, the while they call on their Lord, in Fear and Hope”]. (As-Sajdah 32:16)

Likewise, the Messenger of Allah (peace and blessings be upon him) is reported to have said: “It is highly recommended for you to observe Qiyam Al-Layl, for it was the practice of your righteous predecessors. Qiyam Al-Layl brings us close to Our Lord, atones for our sins, drives disease from the body, and puts a stop to transgression.” (Reported by Al-Bukhari and Muslim)

Jabir (may Allah be pleased with him) reported that he heard the Messenger of Allah (peace and blessings be upon him) say, “There is an hour in the night, in which no Muslim individual will ask Allah for good in this world and the next without Him giving it to him, and that applies to every night.” (Reported by Muslim)

Al-Hasan Al-Basri (may Allah have mercy on him) said, “We know of no harder act of worship than enduring through the night and offering our money.” He was asked, “How is it that those who observe Qiyam Al-Layl are among the people with the most beautiful faces?” To this he replied, “Because they commune with the Most Merciful and He clothes them in light from His light.”

Abu Hurairah (may Allah be pleased with him) reported the Messenger of Allah (peace and blessings of Allah be upon him) as having said: “Whoever wakes up at night and lets his wife do so in order to offer two rak`ahs, will be recorded amongst those who make much dhikr of Allah in that night.” (Reported by Abu Dawud)

4. Continue reading, listening and reflecting on the Qur’an: Through the month of Ramadan, we used to read, listen to and reflect on the Qur’an; therefore, we should not forsake it after Ramadan. The Qur’an describes the Prophet’s complaint to Almighty Allah because of his people forsaking the Qur’an: “And the Messenger has said, ‘O Lord, indeed my people have forsaken this Qur’an.’” (Al-Furqan 25:30) We should never forsake the Qur’an so that we would not be included in the Prophet’s complaint (peace and blessings be upon him).

5. Continue taking care of the poor and needy: In Ramadan, we used to feed the poor and take care of them. We paid zakat al-fitr to help them meet their needs; therefore, we have to continue caring about them after Ramadan.

Ramadan exposed us to hunger and thirst. After feeling the pangs of hunger and thirst we should be more sympathetic to the plight of millions of people who are less fortunate around the world. A true Muslim can never be apathetic about the suffering of others.

In a hadith qudsi (Divine Hadith) the Prophet (peace and blessings be upon him) narrated from Almighty Allah: "O Son of Adam, I asked you for food, yet you did not feed Me.” The man will ask: How can I feed You when You are the Lord of the worlds? Allah will say, "Didn’t you know My servant so-and-so was hungry and you did not feed him; didn’t you know that if you were to feed him, you will find Me with him?" (Reported by Muslim)

6. Continue offering supererogatory acts of worship; do what you are most inclined to do and capable of doing regularly, even if it is little. The Prophet (peace and blessings be upon him) said, "O people! Do only those good deeds which you can do, for Allah does not get tired (of giving reward) till you get tired, and the best deeds to Allah are the consistent ones, even though they may be few."

7. Continue performing a lot of dhikr and ask Almighty Allah for forgiveness. This may seem insignificant, yet observing it regularly increases faith and strengthens the heart.

8. Continue avoiding all that has been prohibited: In Ramadan, we used to refrain from lawful things—such as food and drink—during the daytime. We have been sufficiently trained to maintain self-control and self-discipline; therefore, we should continue avoiding all that Almighty Allah has forbidden.

Practical Tips for Ongoing Obedience:

1. Continue going to the Masjid

2. Be united regarding the celebration of the `Eid, and all religious events.

3. Don’t miss the chance of attending the Khatm of the Qur’an in the Masjid. Ibn Mas`ud (may Allah be pleased with him) said, “Whoever finishes reciting the whole Qur’an, will have a du`aa’ (supplication) that will be responded to by Allah.” On finishing the recitation of the whole Qur’an, Anas (may Allah be pleased with him) used to gather his family and make du`aa’.

4. Attend the `Eid Prayer

5. Attend Eid gatherings

6. Do not delay paying zakat al-fitr: Ibn `Abbas said: The Prophet (peace and blessings be upon him) enjoined zakat al-fitr so that those who fast are purified of their sins and the poor and needy people are enabled to arrange for their basic needs of food, clothing and so on. Therefore, the charity of the person who gives before the `Eid prayer is the real charity, but if someone delays and gives it afterwards, his charity will be ordinary. (Reported by Abu Dawood and Ibn Majah.)

We ask Allah to accept our good deeds and grant us His forgiveness and mercy.

Source:

* A Friday khutbah delivered on Ramadan 28, 1427 (October 19, 2006), in NorthernNevada Muslim Community (NNMC).


Wa'il `Abdel-Mut`aal Shihab is the deputy managing editor of the IOL Shari`ah Department (English). He graduated from Al-Azhar University and got his master's from Al-Azhar in Islamic studies with a major in Islamic jurisprudence and its principles. He is working on his doctorate in the principles of Islamic jurisprudence. He writes occasionally for IslamOnline.net. You can reach him at wael.shihab@iolteam.com.


Source: Islam Online

[+/-] Baca Lagi