Thursday, May 14, 2009

Persoalan Demi Persoalan

Seorang sahabat saya ada bersembang sedikit dengan saya. Beliau menyarankan agar cuba membangkitkan persoalan-persoalan yang memaksa pembaca berfikir. Fokus ialah tentang peranan kita sebagai muslim dalam melaksanakan amar makruf dan nahi mungkar.
Beliau mengatakan bahawa sekarang sudah ramai orang yang melaksanakan amar makruf. Cuma yang melaksanakan nahi mungkar hanya beberapa kerat yang boleh dikerat.

Memang benar menurut beliau. Sedikit sangat orang yang nak mencegah kemungkaran. Kenapa? Mencegah kemungkaran ialah suatu perbuatan yang akan menimbulkan benci orang lain. Kawan akan lari, musuh akan caci, kita akan dibenci. Perkara mungkar ini walaupun pelakunya tahu perbuatan itu salah, tetapi apabila nafsu telah menguasai, nikmat dan keseronokan sahaja yang ingin dipenuhi.

Kemungkaran yang berleluasa kerana tiada siapa yang mencegahnya. Si pelaku menjadi berani dan melakukan kemungkaran sewenang-wenangnya. Mereka lupa sebenarnya Allah sedang melihat, malaikat sedang mencatat.

Cuma dalam soal mencegah kemungkaran, perkara ini mestilah dilakukan seiring dengan menyeru kebaikan. Seiring.

Boleh digolongkan manusia kepada tiga golongan. 1. Golongan taat 2. Golongan separa taat separa ingkar 3. Golongan ingkar. Apabila ada program-program makruf, biasanya akan dihadiri oleh golongan 1 dan 2. Program makruf pula ada banyak di sana-sini. Maka, program nahi mungkar disasarkan kepada golongan 3 dan segelintir golongan 2.

Mungkin perlu diperbetul sedikit persepsi itu. Program makruf juga harus disasarkan kepada golongan 3, bukan sahaja mensasarkan nahi mungkar sahaja. Program makruf itu bertujuan untuk memberi pengajaran dan peringatan. Manusia akan meninggalkan maksiat apabila ada iman dalam hatinya. Dia tidak akan meninggalkan dengan hanya mencegah tanpa meletakkan iman, kalaupun dia tinggalkannya, perbuatan itu tidak akan kekal lama.

Banyak lagi yang perlu dipelajari, dikaji, dirancang, difikirkan dalam berdakwah ini.

Di sini saya senaraikan sedikit persoalan untuk diri saya dan sahabat-sahabat sekalian. Mungkin boleh dikongsikan juga dengan sahabat-sahabat yang lain.

Saya ialah seorang Muslim yang beriman kepada Allah dan RasulNya, berpegang dengan Al-Quran dan Sunnahnya.

1. Apakah saya telah patuh pada perintah Allah dan RasulNya?
2. Apakah bukti saya patuh pada perintah Allah dan RasulNya?
3. Apakah saya ada mengingkari perintahNya?
4. Bagaimanakah perasaan saya ketika mengingkariNya?
5. Adakah saya gembira ketika beribadat? Atau saya malas dan rasa berat?
6. Adakah saya benci ketika melihat maksiat? Atau saya suka? Atau saya tiada rasa apa-apa?
7. Adakah saya berusaha meningkat ibadat saya dan ibadat Muslim sekeliling saya?
8. Apakah yang perlu saya lakukan untuk meningkatkan ibadat?
9. Adakah saya berusaha mencegah kemungkaran dalam diri dan di sekeliling saya? Apakah yang perlu saya lakukan?
10. Adakah saya dan Muslim di sekeliling saya mengamalkan akhlak-akhlak Islam? Bagaimana untuk saya melaksanakannya?
11. Bagaimanakah saya menggunakan masa saya? Berapa persen daripada 24 jam saya gunakan untuk Islam?

Banyak lagi persoalan yang boleh disenaraikan untuk dijawab oleh diri-sendiri. Kaedah muhasabah menggunakan soalan ini memang cara yang bagus kerana kita mempersoalkan tindakan kita dan memaksa akal kita sentiasa berfikir untuk mencari jawapan dan jalan penyelesaian.

Terima kasih kepada sahabat-sahabat yang soleh dan muslih. Moga kita dapat sama-sama bina suasana kebangkitan.


1 comments:

nabil May 20, 2009 at 10:37 PM  

setuju ngn abg Azrul.dakwah perlu seiring.terima kasih atas perkongsian. =D