Wednesday, May 13, 2009

Prison Break

Tentu anda pernah menonton siri Prison Break yang menceritakan tentang Michael Scofield(Wentworth Miller), seorang jurutera yang sengaja menyebabkan dirinya dimasukkan ke penjara bagi menyelamatkan abangnya. Dia merancang untuk membawa abangnya lari keluar dari penjara dengan perancangan yang penuh teliti dan tak dapat dibayangkan oleh akal manusia biasa. Perancangannya amatlah lengkap sehinggakan setiap perkara termasuk dalam peta perancangannya. Akhirnya dia berjaya menerobos keluar daripada penjara Fox River, bukan sahaja membawa abangnya tetapi juga beberapa orang banduan lain.

Kalau dibayangkan dalam kehidupan sebenar, perkara yang dibuat oleh Michael Scofield itu amatlah tidak logik. Seorang menentang sistem keselamatan yang ketat dan canggih serta ramai polis penjara. Namun, perkara itu ada berlaku dalam realiti kehidupan dan kisah itu heboh baru-baru ini.

Ikuti kisah Mas Selamat=MS=Michael Scofield?

"Mas Selamat dilahirkan pada 23 Januari 1961 di Kendal, Jawa Tengah dan pada awal tahun 1980 dia berpindah ke Singapura dan berkahwin di sana. Dia mempunyai lima anak hasil dari perkahwinan tersebut. Mas Selamat dipercayai menganggotai pergerakan Darul Islam satu pertubuhan di bawah JI pada tahun 1990-an. Pada 1992 dia dihantar ke Afghanistan untuk menjalani latihan selama setahun. Pada tahun 1998 dia mempelajari sistem kerajaan Taliban sebelum pulang ke Singapura dengan semangat yang kental untuk memperjuangkan penubuhan sebuah negara Islam.

Dia dilaporkan pernah menemui pemimpin tertinggi JI, Hambali dan membincangkan pelbagai rancangan untuk melancarkan serangan termasuklah merampas sebuah kapal terbang di Bangkok sebelum menghempaskan pesawat tersebut di Lapangan Terbang Antarabangsa Changi.

Mas Selamat berjaya melarikan diri dari Singapura pada 2001 sebelum pihak berkuasa melancarkan penangkapan besar-besaran dengan menahan 13 anggota JI pada Disember 2001.

Bagaimanapun Mas Selamat berjaya ditahan oleh pihak berkuasa Indonesia bagi membantu siasatan beberapa peristiwa pengeboman pada 2001 dan 2002. Dia telah menukar identiti dengan menggunakan nama Edy Heriyanto.

Ketika dipenjarakan dia telah mendapat kecederaan yang mengakibatkan kakinya tempang selepas melompat dari bangunan tinggi ketika cuba melarikan diri. Dia kemudiannya dibebaskan pada 2005.

Bagaimanapun dia sekali lagi ditahan pada 20 Januari 2006 di Indonesia ketika melawat anaknya di sebuah sekolah agama. Singapura kemudiannya meminta supaya Mas Selamat diekstradisi dan dia kemudiannya diletakkan di bawah tahanan ISA.

Bagaimanapun berita penangkapan Mas Selamat ini pastinya tidak akan terhenti begitu sahaja. Seluruh dunia masih lagi ingat tentang peristiwa bagaimana dia melarikan diri dari Pusat Tahanan Jalan Whitley yang terkenal dengan kawalan maksimum di Singapura.

Ketika kejadian itu kira-kira 4.05 petang, 27 Februari 2008, dia yang ditahan di pusat tahanan tersebut sejak Februari 2006 telah melarikan diri melalui tingkap bilik air ketika dibawa ke sebuah bilik untuk bertemu dengan ahli keluarganya yang melawatnya ketika itu.

Berenang

Adalah menghairankan Mas Selamat walaupun tempang kakinya telah dapat melarikan diri dari pusat tahanan yang terkenal dengan kawalan ketat.

Dia kemudiannya didakwa berenang dari Woodlands, Singapura dan telah pergi ke Ulu Tiram mencari Abdul Matin dan Johar Hassan yang menginap di sebuah kawasan perkampungan di Skudai yang dipercayai merupakan seorang anggota biasa JI.

Selepas berita Mas Selamat berjaya melarikan diri disedari pihak berkuasa Singapura terdiri dari Polis Singapura, Kontinjen Gurkha, Polis Unit Taktikal dan beberapa unit lagi menggerakkan usaha mencari di kawasan berhampiran pusat tahanan. Unit ini kemudiannya dibantu tentera Singapura yang bertindak mencari Mas Selamat di seluruh negara itu. Bagaimanapun operasi tersebut gagal mencari Mas Selamat yang didakwa bertindak bersendirian tanpa membawa sebarang senjata."

Utusan Malaysia 10/05/2009

Baca Selanjutnya. Klik

2 comments:

EamZ May 13, 2009 at 7:49 PM  

Perkaitan yang menarik..
Cumanya, M.Scofield dianggap hero, M.Selamat pula dianggap musuh.

Akhirnya, kuasa Allah jua yang menentukan segalanya.

Ibnu Fuad May 14, 2009 at 5:57 AM  

Wira bagi penonton... bg kerajaan diorg musuh...