Monday, June 8, 2009

SIS Dan Islam Liberal: Prakata

Tepat 7 Jun 2009, jam 4.15 ptg(waktu Malaysia) tirai Muktamar Pas ke-55 dilabuhkan. Pelbagai usul telah dibentang dan dibahaskan. Satu usul yang menarik perhatian saya.

PAS gesa siasat, haramkan SIS.
Klik.

Usul itu diterima tanpa dibahaskan.


Parti komponen Pakatan Rakyat (PKR dan DAP) mempertikaikan usul itu.

SIS melenting. Klik.

Siapakah SIS? Kenapakah Pas menggesa penyiasatan dan pengharaman SIS?

Bukan Pas sahaja yang membangkitkan usul ini. Malah, UMNO(ahli-ahlinya juga Muslim) juga pernah.
Selain PAS yang membuat ketetapan meminta kerajaan menyiasat kedudukan kumpulan ini, ahli-ahli UMNO dalam perhimpunan Agongnya pada 2006 pernah mengungkit tentang kumpulan ini yang dikatakan mencabar dan menghina undang-undang Syariah.

Mufti Perak, Harussani Zakaria dalam satu ceramahnya pernah menyifatkan mereka ini (sisters in islam) telah terkeluar Islam kerana mempertahankan Islam liberal yang mengatakan A-Quran sudah ketinggalan zaman.

Antara kontroversi lain kumpulan ini(SIS) adalah;

1. Menolak poligami yang dibenarkan oleh Islam dengan menjustifikasikan ianya mendatangkan pelbagai masalah kepada keluarga muslim

2. Mengatakan Murtad bukan Jenayah dan menolak hukuman bunuh keatas Murtad sebagaimana ketetapan syariah.

3. Mengatakan Undang-undang Islam di Malaysia mengamalkan diskriminasi dan gagal melindungi wanita

4. Menolak hukum mewajibkan pemakaian tudung kepala kepada wanita Islam

5. Mempertikaikan keputusan Majlis Fatwa Kebangsaan

Justeru, ramai yang berpendapat kerajaan harus mengambil tindakan sewajarnya terhadap kumpulan ini yang terus-terusan mentafsirkan Islam dengan logik akal, sehingga ada yang memberikan pandangan pendokongnya mesti di hukum dibawah Kanun Kesiksaan kerana menfitnah Islam secara jenayah (criminal defamation).
Sumber di sini.

Kesimpulannya, SIS mengancam Islam dan Muslim. Jika berlaku pengharaman, pemikiran yang dibawa SIS iaitu pemikiran Islam Liberal yang menyerapkan salah faham terhadap masyarakat dan Muslim akan tetap berleluasa.

SIS dan Islam Liberal antara pelan Barat untuk menghancurkan Islam. Barat berusaha untuk menghapuskan Al-Quran daripada Islam.
Misionari Tuckly telah berkata: "Kita mesti menggunakan Al-Quran yang merupakan senjata yang tajam di dalam Islam untuk kita perangi Islam sehingga kita dapat banteraskannya sehabis-habisnya dan kita mesti jelaskan kepada orang-orang Islam bahawa yang benar di dalam Al-Quran itu bukanlah sesuatu yang baru dan yang baru dalam Al-Quran itu bukanlah sesuatu yang benar." Barat juga berusaha menimbulkan keraguan di kalangan orang Islam terhadap agamanya melalui tulisan dan pemikiran yang dicanai oleh para orientalis. (Sumber: Ustaz Jalal Al-Alim "Seruan Barat: Hancurkan Islam, Hapuskan Pemeluknya")

Maka, apakah peranan kita sebagai pemuda Muslim?
Menurut Dr. Abdullah Nasih Ulwan dalam buku beliau Pemuda Muslim Dalam Menghadapi Cabaran Masa Kini, dua benteng harus dimiliki oleh para pemuda.
1. Benteng ilmu pengetahuan.
2. Benteng akidah Islamiah.

Namun, tidak cukup dengan dua benteng di atas. Peranan seterusnya ialah menyebarkan risalah Islam, bersungguh-sungguh menentang rancangan jahat musuh dan berterusan dalam kerja untuk menegakkan hukum Allah di muka bumi ini. Bukan sekadar mengasingkan diri daripada masyarakat.

Berdasarkan kepada kesedaran, kefahaman dan pengetahuan ini, mereka hendaklah bergabung di bawah panji-panji kepimpinan Islam, bersama-sama melalui marhalah-marhalah amal untuk menyampaikan dakwah Islam kepada para pemuda dan pemudi, lelaki dan perempuan... Memberi amaran secara menyeluruh terhadap segala perancangan jahat yang dilakukan oleh musuh Islam terhadap Islam. Memberi kesedaran supaya bergabung dengan jemaah Islam demi memperbanyakkan pejuang-pejuang keimanan yang kental di negara Islam dan di segenap tempat. (Boleh dibaca lanjut dalam buku tersebut)
Kebetulan isu ini dibangkitkan ketika saya sedang berusaha dalam pembacaan berkaitan Islam Liberal. Saya akan kongsikan pembacaan tersebut dengan sahabat-sahabat pada masa hadapan, dengan izin Allah.

1 comments:

Anonymous June 8, 2009 at 11:49 PM  

Aku suka gila bila PAS usulkan SIS diharamkan.

Kerana usul ini dibantah DAP dan PKR, maknanya, terdiamlah mulut-mulut orang yang mengatakan PAS tunggul atau PAS ditunggang.