Sunday, April 26, 2009

Pemimpin

Serius, saya risau apabila DS Najib Tun Razak naik sebagai PM Malaysia ke-6. Imej beliau di mata saya sudah dipengaruhi oleh pelbagai kisah yang tidak baik. Cuma kisah-kisah itu masih samar dan tidak diketahui kesahihannya.

Namun begitu beliau masih Muslim dan mengamalkan Islam. Saya berdoa semoga beliau diberikan hidayah sepanjang pemerintahan agar memerintah dengan penuh keadilan dan kesaksamaan. (Klik)

Cuma kini sukar untuk mencari pemimpin yang benar-benar menghayati Islam dalam kehidupannya; pemimpin yang menghayati sunnah Rasulullah s.a.w., pemimpin paling ideal di dunia; pemimpin yang dapat memacu umat Islam atas jalan yang diredai Allah dan RasulNya. Jikalau ada hanya sedikit dan boleh dikira.

Pemimpin kini ramai yang korup dan mengecewakan rakyat.

Hakikatnya, pemimpin-pemimpin kini akan pergi, dan bakal digantikan dengan pemimpin-pemimpin baru. Pemimpin-pemimpin baru itu semuanya masih pemuda kini, sedang menuntut di universiti-universiti, sekolah-sekolah, malah ada yang sedang merempit, menghisap ganja dan sebagainya. Rupa wajah kepemimpinan masa hadapan ialah pemuda-pemuda kini. Maka, untuk membentuk pemimpin yang Muslim dan Mukmin, tidak korup, tidak mengecewakan rakyat, tidak fasik, pembentukan perlu dilakukan pada pemuda kini.

Andai pemuda kini dibentuk dengan suasana hedonisme, maka pada masa hadapan akan berlambaklah konsert-konsert, akademi-akademi dan segala-gala perkara yang kononnya demi memperjuangkan industri seni negara. (Patriotisme sungguh)

Andai pemuda kini dibentuk dengan suasana rabbani, maka dengan keizinan Allah, masa hadapan untuk Islam amatlah cerah.

Dan perjuangan untuk memenangkan Islam bukanlah sesuatu yang perlu tergesa-gesa dan tergopoh-gapah. Kita harus berusaha untuk mempercepat kemenangan Islam, tetapi bangunan kemenangan yang hendak dibina bukanlah bangunan yang rapuh, tidak seimbang dan mudah roboh. Asas harus dibina dengan kukuh.

Lihatlah contoh-contoh kerajaan yang cepat runtuh kerana asas yang kurang kukuh, apabila dicocok dengan ugutan dan wang maka rakyat dikecewakan; malah ada yang rakyat mengecewakan kerajaan.

Mungkin, kita hanya sempat membina asasnya, kemenangannya ialah nanti ketika zaman anak-anak kita.

P.S. Mari baca persoalan sahabat saya.

1 comments:

Ibnu Fuad April 27, 2009 at 6:36 PM  
This comment has been removed by the author.