Wednesday, April 22, 2009

Persoalan sepanjang isu

Bercakap lebih senang daripada buat. Cakap, cakap dan cakap.
Pelbagai isu yang berlaku baru-baru ini memeningkan dan memenatkan. Saya bukanlah orang yang arif dalam isu tersebut(taadud jamaah dll). Malah, ilmu pun tak sampai ke tahap untuk layak memberikan pendapat. Cuma sebagai manusia, ada sedikit persoalan dalam minda yang perlu dikhabarkan.

1. Ada segelintir saudara yang mengatakan kewujudan beberapa jamaah ini melambatkan kemenangan Islam. Isu taadud ini memang kalau dibincangkan takkan habis sebab ulama yang hebat pun khilaf tentang hal ini. Pendapat saya, perdebatan tentang isu inilah yang melambatkan kemenangan Islam sebab telah mencuri banyak masa untuk beramal. Rasa-rasanya sahabat-sahabat kita yang tidak bernasib baik di luar sana, yang mengucap pun tak tahu, solat pun tidak, akan selamat ke apabila melihat perdebatan hebat siap hujah dan dalil Al-Quran itu? (Klik sini dan sini) Islam Liberal dapat ditangkis ke? (Klik sini) Dan banyak lagi... Bukankah baik masing-masing terus beramal dalam persatuan masing-masing tanpa perlu menuding jari kepada orang lain. Dan bagaimanakah bentuk amal? Betulkah aku sudah beramal? Persoalan untuk diri. (Baca kisah mualaf yang dimarahi kerana menegur rakan senior Muslimnya)

2. Tuduh-menuduh, tahan-menahan yang berlaku bagaikan pertarungan antara dua gajah yang mengorbankan pelanduk di tengah. Kadangkala nampak ada percikan bunga api akibat pergeseran tersebut. Masing-masing mencari silap yang memang akan ada sebab yang memimpin dan bergerak dalam jemaah/persatuan itu ialah manusia.

3. Sebijak mana, setinggi mana ilmu, masing-masing ialah manusia yang mempunyai hati. Segala perkara bermula daripada hati. (Rujuk hadis ke-6 Hadis 40 Imam Nawawi). Hati punca segala-gala yang baik atau buruk. Suka, benci, hasad, tamak, kedekut, pemurah, lapang dada, berani dan lain-lain semuanya bermula daripada hati. Hati yang baik, produknya baik. Hati yang buruk, produknya buruk. Peranan masing-masing ialah membersihkan hati sendiri di samping berusaha membersihkan hati orang lain. Maka, dunia akan aman.

4. Ya Allah golongkan kami dalam golongan yang beriman, beramal dan bertaqwa. Jadikanlah kami sebab bagi manusia lain kembali kepadaMu, jangan jadikan kami sebab untuk manusia lari daripadaMu.

Terima kasih kepada semua terutamanya sahabat-sahabat dan ikhwah-ikhwah yang banyak memberi peringatan dan menyedarkan saya. (Klik sini dan sini)














*Mereka memerlukan doktor/jurutera/ustaz/ulama/guru dll. muslim yang soleh dan menyolehkan.

0 comments: